Pages

hye all



Saturday 24 March 2012

UITM X DAK AYAQ(AIR)


4 hari lepas...uitm kedah x dak ayaq.....
mula2 bangga ar sebab toilet lain xdak ayaq..tinggal toilet floor aku ja yang ada...
lepas 2..kol 7.30 nak sembahyang magrib,tgk-tgk toilet aqu pon x dak ayaq,..
so..terpaksalah aku p  ambik ayaq sembhyng dekat surau kolej..
alang2 dah p surau tu ,aku terus sembahyang dekat situ lah....
ermmm...aku mula terpikir yang aku dah 2 sem dok kolej  nih..
tp nilah first time aku solat di surau kolej..
selebihnya aku solat kat bilik...
mungkin ada hikmah  xdak ayaq...sebelum aku berpindah ke kolej lain(yng lagi jauh)
..aku sempat solat kat surau kolej mahsuri...
lepas 2..aku sambung study aku kat bilik study...
pukul 11 mlm roomte aku msj habaq nak guna baldi nak ambik ayaq
so aku pon reply "xpa..kita p ambik 2"..
.agpon esok dy ada exam..nak guna ayq..nak sembhyng subuh n mandi..
nak dijadikan cerita.....ayaq dekat surau pon dah xdak....
surau 2 pon agak jauh ngn bilik aku sebb bilik aqu atas...(tingkat 3)
so..aqu pon merayau2 ngn roomte aku mencari ayaq....sambil mengatakan "air..airr...dimana kauuu...."






sambil berjalan jumpa dengn 2 orng  nih..dri kolej masria.tp aku x bapa nampak muka dy..sebb x pkai cermin mata... depa ajak p tg ayaq dekat foodcourt(bukan ayaq tasik)..kami pon "ok."...
nak p food court 2 lah lah anjing byk..oiyoyoyoyoo....x larat lariii dgn bawak baldi ag...
sampai kt food court check2 ada ayaq...
kami pon tadah lah...2 baldi.n.2 tong ayaq besaq...
setel2 tu..kami pon anakut bwak alek bilik
perggghhhhh...gila punya berat..sebelah pengng baldi..sebelah ag pengng tong ayaq...
aku rasa betapa siksanya nak bawak balik bilik aku.....berapa kali kami berhenti x tau lahh...
sampai2 bilik letak semua 2 tgn kanan aku x boley angkat dah.(effct angkat berat)..
lenguh x yah kata ar....sakit sangat2...
sebelum tdo 2 aku terpikir.....


dulu waktu aku kecik2..umah aku  selalu x dak ayaq,..boleh dikatakan everyday lah..
kalau ada pon..sempat tadah 1 besen ja..pas2 x dak balik..
kami mandi dekat sungai ja...
lepas mandi abah akan angkut ayaq bawak alek umah untuk memasak..
mesti truk kan...aku baru angkut ayaq dri foodcourt sampai bilik dah mngeluh..berbanding abah yang angkut ayaq dri sungai ma(di sungai siput) sampai rumah..rumah dah la atas bukit...
adoi.siksanya...tapi abah x penah mengeluh..mak x penah merungut...
lagipon kmi dari keluarga susah..aku bukan lahir trus nampak emas..yang aku nampak hanyalah kesusahan mak abah aku....cuma aku x dapat nak memahami kesusahan tu...
.kalau zamn sebelum merdeka makn ubi kayu..kmi pon kadang2 mkn semua 2..
makan nasi dgn kicap...(so..jgn tanya kenapa sampai sekarng aku x leh makn nasi tanpa kicap walaupon aqu dah masuk u...)
tp mak abh tetap bersyukur..mak tau tanggungan abh banyak...isteri..anak2..n 8 orng adik,tok n tok nek..
abah berkerja demi kami semua...
kesenangn kami hari nih smuanya datang dengn kesusahan kami dulu...
mak x menjakan kmi or mewahkan kmi dgn harta..sebb mak takut bila suatu hari kami mengalami kesusahan , kami x dapat nak laluinya
tp lain dengn pemikiran abah....dy sentiasa penuhi apa yang anak2 dy nak...sebb dy x nak dah anak2 dy hidup susah macm dy dulu....

itulah mak n abah kesayangan aku...

AMIR SHAM B.SUDIN n HAMIZAH BT.HAMZAH



disebabkan x dak ayaq nih aku fikir baik kisah aku dulu...
so belajarlah mensyukuri dengn apa yang ada.....
jangan membazir dengan rezki yang ALLAH kurniakan..



No comments:

Post a Comment